25 خاصيت دارويي و درمان باور نكردني بلوط (Oak) آشنا شويد

۵۴ بازديد

بالوط ، ثمرالفؤاد ، عفصيج ، سنديان ، درخت بلوط ، شجرة‌البلوط ، جَفت ، جَفت بلوط ، دارماز ، مازودار ، داري ماز ، مازو ، مازوج ، قلقاف ، زشگه ، مازو روسكا ، قچه ، بلوط گز علفي ، گز علفي ، گزو، سفيد مازو 


بلوط براي حيوانات هم مفيد است.
24 .ضد عفوني كردن معده و رحم حيوانات :بدين صورت كه اگر شكم حيواني بر اثر مسموميت ورم ميكرد، جَفتِ (پوست داخلي بلوط) پخته به آن مي خوراندند.
مضرات كلگ يا بلوطمصرف زياد بلوط باعث خستگي معده و درد عضلات قلبي مي‌شود و زياده‌روي در مصرف آن به دليل تانن زياد از ميزان جذب آهن بدن مي‌كاهد و مصرف بلوط در دوران شيردهي و بارداري بايد تحت نظر پزشك باشد.
25 خاصيت دارويي و درمان باور نكردني بلوط (Oak) آشنا شويد


 سفيد بلوط ، يووُل ، وِيوال ، وَهوال ، كَرمازو ، پاليط ، برودار ، برامازو ، برامازي ، خرنوك ، بليط، مازي ، برو ، برودار ، بلو، كُلوك ، كووُل ، بلند مازو ، ميزي ، سياه مازو ، اِشپَر ، پالوط ، مايزو ، سندان ، قلابو ، بري و شن مي‌باشد
مواد تشكيل دهنده كلگمردم بختياري زاگرس نشين براي درست كردن كلگ از مواد زير استفاده مي كنند:
برگ درخت بلوطپوسته درخت بلوطميوه درخت بلوطنحوه درست كردن كلگبرگ ، پوسته و ميوه بلوط را آسياب كرده و با هم مخلوط مي كنند.اين پودر (كلگ) را در داخل ماست ميريزنديا كمي آب با كلگ قاطي كرده ،و بصورت كشك در مي آورد.و در آفتاب گذاشته تا خشك شود و بصورت كشك استفاده مي كنند.خاصيت دارويي درماني كلگخاصيت دارويي درماني كلگ25 خاصيت دارويي درماني كلگ يا بلوطفهرستي از بيماريهاي كه با بلوط (كلگ) مداوا مي شوند :
1.درمان اسهال :براي درمان اسهال از آرد بلوط (كلگ) استفاده مي كنند. اگر اسهال شديد باشد، آن را همراه با ماست مي خورند. گاه نيز آرد بلوط به تنهايي جهت مداواي اسهال بكار ميرود. مصرف ميوه خردشده بلوط همراه با عسل و آب را نيز براي بندآمدن اسهال مفيد است.


7.دردهاي زنان:گَردِ شاخه هاي جوان بلوط را به صورت محلول در آورده و از آن جهت رفع ترشحات داخلي استفاده مي كنند. همچنين با تركيب گَردِ ميوه بلوط همراه با روغن تخم پنبه، شيافه ايي تهيه و استفاده مي كنند. از دمكرده برگ بلوط براي درمان ترشحات زنانگي استفاده مي كنند.
8. خونريزي لثه:جوشانده پوست بلوط را براي خونريزي لثه مفيد است.
9. ضد عفوني كردن چشم:براي ضد عفوني كردن چشم از سرمهاي كه از پوست رويي بلوط تهيه مي شد، استفاده مي كردند. پوست رويي بلوط را همراه با چوب درخت بلوط و چوب گردو پودر كرده در چالهاي كوچك ريخته و بهم مي زدند. سپس آتش بلوط بر آن مي ريختند و ظرف صافي مثل سيني بر روي آن مي گذاشتند. با سوختن اين مخلوط دوده غليظي بر سيني مي ماند. از جمع آوري آن سرمه بلوط به دست مي آمد.

19. سنگ مثانه :كساني كه قطره‌ قطره ادرار مي‌كنند و سوزش مجاري ادرار دارند صبح و عصر چند عدد بلوط شيرين ميل كنند.
20. تقويت قواي جنسي :بلوط بو داده تقويت كننده قواي جنسي است.
21. درمان اگزما :كساني كه مبتلا به اگزما هستند مقداري از برگ گردو و پوست بلوط را در آب بجوشانند و محل اگزما را بخور دهند.
22. درمان قاعدگي :خوردن بلوط( كلگ ) باعث مي شود كه قاعدگي در خانوما منظم شود.
23. درمان واريس :گز علفي در اثر نيش زدن حشره اي مخصوص به برگ و يا شاخه هاي درخت بلوط ، ماده اي را ترشح مي كند كه در اثر مجاورت با هوا سفت شده و به صورت دانه هايي به قطر ۲ سانتيمتر بر روي ساقه و يا برگ ظاهر مي شود . براي استفاده از گز شاخه هاي درخت را تكان مي دهند تا دانه هاي گز به زمين بريزد . براي استفاده طبي از گز علفي مي توان آنرا با عسل مخلوط كرد و يا جوشانده و ميل كنيد.


10 .سرفه:كلگ را براي درمان حمله هاي متناوب، سرفه هاي تشنجي و تحريك پذير اندامهاي تنفسي بكار مي برند. نحوه استفاده از آن بدين ترتيب است كه حدود سي گرم از كلگ را در نيم ليتر آب جوش حل ميكنند. كلگ را روزي سه يا چهار بار و در هر نوبت به اندازه يك قاشق غذاخوري به بيمار مي دهند. از شيوههاي ديگر براي درمان سرفه هاي شديد كلگ را با عسل مخلوط مي كنند و ميخورند.
11. يرقان:از مواد موجود در بلوط (كلگ) براي درمان يرقان نيز استفاده مي شود ، بلوط داراي آهك طبيعي زياد است و براي يرقان تجويز شده است.
12. كم خوني :كلگ براي رفع كم خوني موثر است.
13. نرمي استخوان :نرمي استخوان را با كلگ درمان مي‌كند.



2.درمان بواسير :براي درمان بواسير يك قاشق چاي خوري كلگ در يك ليوان آب جوش ريخته و به صورت دمكرده به بيمار بدهيد
3.درمان استفراغ :در اسلام آباد غرب جهت درمان استفراغ افراد بزرگسال بلوط را برشته و آن را به بيمار مي دهند.
4. درمان دردهاي معده:براي درمان دردهاي معده ميوه بلوط(كلگ) همراه با جَفتِ ( پوست داخلي بلوط ) آن ميخورند.
5.درمان زخم معده :آرد بلوط(كلگ) را با آب رقيق مي كنند و ميخورند. مصرف بلوط را به طور كلي براي زخم معده مفيد است.
5. خونريزيها بيني:كلگ براي درمان خونريزي بيني استفاده مي شود. جوشانده پوست بلوط آرد شده و زاج سفيد را به صورت محلول درآورده و از آن براي شستشو و جلوگيري از خونريزي بيني استفاده مي كنند.
6. زغال بلوط :همچنين از زغال چوب بلوط براي بندآوردن خونريزيها استفاده مي شود.پاشيدن گَردِ زغال بلوط بر روي زخمها باعث توقف خونريزي مي شود.



14. ورم لوزه و گلودرد:برگ درخت بلوط را بجوشانند تا به صورت مايعي غليظ درآيد. با غرغره كردن اين مايع غليظ در درمان گلو درد و ورم لوزه تاثير گذار است.
15. التهاب لبه پلك:پوست درخت بلوط را بجوشانند، سپس پنبه اي را به آن آغشته كنيد و بر روي پلك بكشند تا التهاب آن كاهش يابد.
16. كچلي و ريزش مو:جَفت (پوست داخلي بلوط) را بجوشانند تا كف كند. با كف به دست آمده سر را بشويد.
17. بهداشت پوست:از گَردِ صاف شده جَفت، جهت نرم كردن پوست، نيز درمان سوختگي پوست نيز استفاده مي شود.
18.گلمژه:براي درمان گلمژه روغن بلوط را روي آن بكشيد


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.