فوايد نبات - خاصيت معجزه آساي نبات

۷۵ بازديد

در مورد تاريخچه‌ي نبات منبع خاصي وجود ندارد ولي آن‌چه آشكار است اين است كه نبات نخستين بار در تاريخ توسط مردمان ايران زمين و شبه قاره هند مصرف مي‌شده است.واژه‌ي «نبات» به معني گياه بوده كه منشا آن در نحوه‌ي استفاده مصريان و ايرانيان باستان از گياهان داروئي به اين شكل مي‌باشد.

نبات در مقايسه با انواع آبنبات ها خاصيت ملين و ضد نفخ بالايي داشته و ماده اوليه آن با قند و شكر يكسان و از نوع ساكاروز است. نبات در مقايسه با قند نيز طبع گرم تري دارد و اگر آن را بسوزانيد تبديل به يك ماده قهوه اي مايل به سياه با مزه اي تلخ مي شود، كه به دليل قابض بودن براي درمان اسهال بسيار نافع است.
نبات به واسطه دارا بودن مقدارزيادي ساكارز خيلي سريع جذب بدن شده به خاطر تقويت عضلات باعث افزايش سوخت و ساز چربي ها و مواد پروتيني در بدن مي شود و چنانچه يك تكه كوچك از آن در دهان گذاشته و به مرور مكيده شود سرفه را قطع و خشونت صوت و سينه و درد ان را بر طرف ميكند.
در مجموع نبات طبق تحقيقاتي كه تا به حال انجام شده بسيار مقوي, نشاط آور، ضد نفخ، ملين و مدّر مي باشد علاوه بر اين از گذشته هاي خيلي دور در درمان دل درد نيز چاي نبات تجويز بسيار موثري داشته است. نبات زعفراني جهت رفع خستگي هاي مفرط جسمي و فكري ناشي از كار و فعاليت جنسي زياد بسيار موثر بوده و هنگامي كه چاي نبات ، قهوه شيرين شده با نبات، شير نبات و يا هر نوع نوشيدني گرم ديگر ميل شود آرامش و نشاط را براي شما به ارمغان مي آورد.
يكي از خواص و فايده هاي مهم نبات جلوگيري از جاري شدن آب دهان مي باشد، بخصوص افرادي كه آب دهانشان در خواب جاري مي شود توصيه مي شود از تركيب هاي مختلف نبات، نبات زعفراني، نبات سفيد بصورت شاخه يا نبات چوبي در نوشيدني هاي گرم استفاده كنند چاي نبات مي تواند علاج خوبي براي رفع جاري شدن آب دهان افراد در خواب و در بيداري باشد.
فوايد نبات - خاصيت معجزه آساي نبات


تفاوت نبات با قند و شكراز لحاظ ساختار هيچ فرقي ندارند و فقط اندازه‌ي بلور آن‌ها متفاوت است. شكر از بلورهاي ريز قند «ساكارز» تشكيل شده است.حبه‌ي قند از بلورهايي با همين اندازه تشكيل شده با اين تفاوت كه تعداد زيادي از اين بلورهاي ريز در داخل حبه قند به همديگر متصل هستند. درست مثل آجر كه از ذرات به هم چسبيده‌ي گل رس تشكيل مي‌شود. البته بعضي از انواع حبه قندها ذرات ريز تري دارند. نبات هم مثل قند و شكر از ساكارز تشكيل شده است با اين تفاوت كه بلورهاي آن بسيار بزرگ‌تر هستند و كاملاً مشاهده مي‌شوند.
نبات را با رشد دادن بلورهاي ريز قند در داخل محلول غليظ آب قند تهيه مي‌كنند. به خاطر همين است كه هميشه وسط آن يك رشته نخ وجود دارد. اين همان نخي است كه به عنوان سطح بستر براي رشد دادن بلورها و معلق نگه داشتن آن وسط محلول آب قند استفاده شده است.
ماده اوليه در شكر، قند و نبات يكسان است ولي كريستال‌هايي كه در نبات ايجاد مي‌شود از نظر وضعيت فيزيكي و نوع كريستال‌هاي‌شان با قند و شكر متفاوت است. به همين دليل خاصيت قند و شكر با خاصيت نبات متفاوت است و نبات طبيعت گرم‌تري نسبت به قند و شكر دارد.


همچنين بخوانيد:
آموزش تزيين شاخه نبات براي سفره عقد
گاهي اوقات قند يا نبات را حرارت داده و آن را به اصطلاح مي‌سوزانند. در اين صورت خاصيت قند و نبات تغيير مي‌كند. قند يك ماده هيدروكربن است و تركيبي است از هيدروژن، كربن و اكسيژن.وقتي قند مي‌سوزد كارامليزه مي‌شود و جالب است بدانيد كه بسياري از رنگ‌هاي قهوه‌اي از جمله موادي كه در نوشابه‌ ها به كار مي‌برند از حرارت دادن شكر و قند به دست آمده است. به اين ماده قهوه‌اي حاصل از حرارت دادن، كارامل گفته مي‌شود كه از نظر شيميايي، ظاهر فيزيكي و حتي مزه با قند و شكر متفاوت است.
نبات سوخته هم دقيقاً همين طور است. كريستال‌هاي نبات مي‌سوزند و يك جسم قهوه‌اي مايل به سياه و با مزه‌اي بين تلخي و شيريني توليد مي‌شود كه خاصيت قابض داشته و يكي از مهم‌ترين استفاده‌هاي آن در طب سنتي براي خوراندن به كودكان مبتلا به اسهال است.
با اين وجود افراد نبايد بيش از مقدار معمول از نبات استفاده كنند زيرا مصرف بيش از حد هر ماده‌اي براي بدن زيان آور است. حتي اگر آن ماده ويتامين باشد. پس مصرف قند، شكر و نبات هم به ميزان زياد مضر است و تفاوتي بين آن‌ها وجود ندارد به خصوص در كساني كه مشكل افزايش قندخون دارند.نبات

از اين رو نبات در مشكل‌هايي مانند دل ‌درد ، نفخ و... استفاده مي‌شود. از نظر تجربي هم ثابت شده كه مصرف نبات در بهبود اين علايم واقعاً موثر است و حالت تلقيني ندارد اما متأسفانه از نظر علمي كاري روي آن انجام نشده است و اقدامي در مورد اين كه نبات را كريستالوگرافي كرده و روي آن كارهاي كلينيكي انجام دهند و سپس به هم ارتباط دهند، صورت نگرفته است تا معلوم شود كريستال‌ها از نظر فارماكولوژيكي چه تأثيري بر بدن دارند.
واقعيت امر اين است كه گاهي جنس، فرمول بسته يا باز شيميايي مواد يكسان است اما شكل فيزيكي آن‌ها متفاوت است. مثلاً قند به هر شكلي كه در بيايد قند است مگر اين كه بسوزد و خاصيتش عوض شود. نمونه ديگر يخ و آب است. هر دوي اين‌ها از نظر جنس يكسان هستند اما يخ خاصيت ضدالتهابي دارد و مي‌توانيم آن را روي سوختگي، جراحي و التهاب بگذاريم اما در مورد آب چنين خاصيتي مطرح نيست. در مورد بخار آب و آب هم همين طور است. خواص بخار آب با آب يا يخ متفاوت است در حالي كه هر سه از يك جنس هستند.


مشخصات نبات خوبداراي طعم شيرين و به رنگ سفيد يا زعفراني، داراي نگين‌هاي درشت و شفاف و فاقد جوهر قند و از نظر ضخامت داراي قطر كمي مي‌باشد. بهترين مشخصه براي نبات اعلاء شفافيت بلور آن مي‌باشد.
انواع نباتشاخه نبات
عبارت است از بلورهاي نبات كه به دور يك نخ (از جنس پنبه) تشكيل شده است.
نبات چوبي
نباتي است كه بلورهاي نبات به دور يك چوب تشكيل مي‌شود. از خواص ويژه و ممتاز نبات چوبي نسبت به نبات‌هاي ني دار پلاستيكي آن است كه چوب كاملاً بهداشتي بوده (سه مرتبه جوشانده مي‌شود) و برخلاف ني‌هاي پلاستيكي غير بهداشتي و سرطان زا نمي‌باشد.
نبات دندانه



خواص درماني نبات• نبات بسيار مقوي، نشاط آور، ضد نفخ، ملين و مدر است.
• نباتي كه از نيشكر تهيه شده، از دير هضم شدن غذا جلوگيري مي كند.
• نبات زعفراني تسكين درد معده و دردهاي ناشي از انقباض ماهيچه هاست.
• در گذشته براي افرادي كه به علت كهولت سن دچار كم حواسي مي شدند،چاي نبات و آب جوش نبات داغ توصيه مي شده است.
• براي درمان تنگي نفس، تپش قلب و كرم هاي كدو يا كرمك در انتهاي روده بزرگ نيز شكل هاي متفاوت مصرف نبات توصيه مي شود.
• نبات داغ در تسكين درد پشت،كمر، ناحيه شكم و پا درد بسيار موثر است.
• از آنجا كه از نشانه هاي بلغم، نقرس، فلج شدن قسمتي از بدن، پيسي، لقوه و رعشه است، مصرف مرتب نبات، چاي نبات، آب جوش نبات و نبات داغ جهت رفع بلغم پيشنهاد مي شود.
• كساني كه تكرر ادرار دارند يا مثانه ي آن ها ضعيف شده و اصطلاحا به ضعف مثانه دچار شده اند، در روز مقداري نبات در دهان خود قرار داده و كم كم آب نبات را فرو برند،اين روش در طب سنتي بسيار تاكيد شده است.
.فايده هاي خوردن نبات,نباتيكي از از فوايد نبات رفع خواب آلودگي بخصوص هنگام رانندگي مي باشد
ساير خواص نبات

همان نگين نبات است كه به دليل قابليت شكنندگي بسيار بالا در هنگام بسته بندي خرد شده و به خاطر راحتي و سهولت حل شدن در چاي (نوشيدني‌هاي گرم) براي مصارف خانگي و ساير مؤسسات بسيار آسان و مناسب مي‌باشد. مزاياي استفاده از اين نبات آن است كه نيازي به شكستن آن، با شيء يا دست نداشته و آماده براي مصرف و از لحاظ اقتصادي بسيار مقرون به صرفه مي‌باشد.
نبات مخلوط
عبارت است از تكه نبات‌هايي كه در كف و جداره‌ي پاتيل‌ها تشكيل مي‌شود كه به دليل غلظت خيلي زياد شيره در كف پاتيل‌ها باعث تخته شدن آن‌ها مي‌شود كه به دليل شكل نامنظم آن بيشتر به صورت فله عرضه مي‌گردد.پرده نبات
نباتي است كه روي پاتيل‌ها تشكيل شده و از لحاظ كيفيت و مقدار زعفران با ديگر نبات‌هاي شاخه و چوبي هيچ تفاوتي ندارد و از خصوصيات بارز آن ترد و نازك بودن آن مي‌باشد.
پودر نبات
ريزه يا همان خرده‌هاي نبات است كه كمي از شكر درشت‌تر بوده و از قابليت حل شدن بالا با همان خواص نبات مي‌باشد.
پودر نبات ايده آل براي هتل‌ها كافي‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، منازل، هنگام مسافرت و محل كار مي‌باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.