خواص باور نكردني گياه گل گندم

۷۴ بازديد

اين گياه به فارسي گل گندم ناميده مي‌شود و يكي از قنطوريونهاست. قنطوريونها نيز از خانواده‌هاي مختلفي هستند و در داخل خانواده‌ها و جنس‌ها نيز گونه‌هاي متفاوتي دارند كه خواص آن‌ها با هم متفاوت است.
بعضي مواقع گل گندم را اشتباهاً قنطوريون مي‌گويند در صورتي كه گل گندم نوعي از قنطوريونهاست.
اين گياه چون در مزارع مخصوصاً در مزارع گندم و غلات مي‌رويد از اين جهت به گل گندم موسوم شده است.
نام علمي گياه گل گندمنام علمي گياه گل گندم Centaurea cyanus مي‌باشد، نام فرانسه Barbeau و نام انگليسي آن Corn flower مي‌باشد. نام‌هاي ديگر آن به فارسي، عربي و در كتب طب سنتي، گل گندم، ترنشاه و عنبر ناميده شده است.


برگهاي قاعده ساقه گياه، دمبرگ مشخص و پهنكي غالباً با بريدگي‌هاي عميق و ظاهر متمايز دارند و برگهاي قسمت‌هاي فوقاني ساقه، عموماً باريك، ساده و بدون دندانه مي‌باشند.
در انتهاي ساقه، گل دهنده و گل‌هاي آن غالباً آبي، سفيد، قرمز، ارغواني و يا به رنگ بنفش هستند. در ضمن ميوه‌اش فندقه، سفيد رنگ و منتهي به يك دسته تارهاي بلند حنايي رنگ است.
خواص باور نكردني گياه گل گندمتركيبات شيميايي و مواد موجود در گلهاي گياه گل گندمماده‌ي رنگي سيانين، لعاب، مواد مومي، تانن و املاح مختلف در آن تشخيص داده شده است. در ضمن در ديگر اجزاي گياه يك ماده‌ي تب‌بر به نام سانتورين وجود دارد.بيشتر بخوانيد
خواص گل گاوزبان چيست؟ چه موقعي بايدگل گاوزبان مصرف شود؟
خواص دارويي برگ اكاليپتوس
خواص باور نكردني گياه گل گندم


خواص باور نكردني گياه گل گندمخواص درماني اين گياه به شرح زير مي‌باشد :
افزاينده بينايي و ضد التهاب كناره آزاد پلك‌ها و ورم ملتحمه و گل‌مژهتصفيه كننده خون و تقويت كننده معدهكاهنده ترشحات معده و مفيد براي بيماري‌هاي كبديضد تب و صفرابرضد استسقاء و مسكن دردهاي عصبيضد يرقان و كاهنده ورم طحال



همچنين از گياه مي توانيد براي كمپرس چشم استفاده كنيد. يك تكه پنبه را در جوشانده اين گياه خيس كرده و چشمتان را با آن كمپرس نماييد.
جوشانده اين گياه براي ماساژ صورت و درمان جوش ها و آكنه نيز مفيد است.
مي‌توانيد برگ ها و گل هاي اين گياه را بجوشانيد هنگامي كه در حال جوشيدن است حوله اي را روي سر خود بيندازيد و صورت خود را بالاي ظرفي كه گياه مي‌جوشد به مدت ۱۵ دقيقه نگه داريد بعد از آن صورتتان را با آب سرد بشوييد متوجه مي شويد كه پوست صورتتان تغيير كرده است.
خواص باور نكردني گياه گل گندمخواص باور نكردني گياه گل گندم
مشخصات ظاهري گياه گل گندمگياهي است يك الي دو ساله به ارتفاع حدود 50 سانتي‌متر گاهي موارد بيشتر با ساقه‌اي منشعب، برگ‌هاي آن سبز مايل به سفيد و پهنك برگ پوشيده از تارهاي پنبه‌اي شكل مي‌باشد.

ضد سرفه و بازكننده گرفتگي صداتحريك كننده اشتها و نيروبخشضد برونشيت و مقوي حافظه، مدر و ملين مي‌باشدبراي سرماخوردگي، بيماري‌هاي سينه، روماتيسم، بيماري‌هاي پوستي، كوليت، تهوع، سوءهاضمه و ريزش و سفيد شدن مو نيز مفيد استدر استعمال خارجي جوشانده‌ي گل گندم به صورت كمپرس تقويت كننده سلول‌هاي پوست صورت، تأمين نظافت و شادابي پوست و جلوگيري كننده از پيدايش چين و چروك در پوست صورت مي‌باشد و براي شستشو و حمام چشم نيز كاربرد داردخواص درماني گياه گل گندم
كدام قسمت گياه گل گندم مورد استفاده قرارمي‌گيرد ؟پاسخ : گل‌ها
نحوه مصرف گياه گل گندممعمولاً گل‌ها را به صورت دم كرده استفاده مي‌كنند و در طب سنتي براي درمان بيماري‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشك تشخيص داده و تجويز مي‌كند.
توضيحات كلي در خصوص گل گندماين گياه قرن‌ها پيش براي بيماري‌هايي كه در بيشتر موارد مربوط به چشم مي شود قابل استفاده بوده است. معجزه اي كه اين گياه در درمان ورم ملتحه چشم و پف كردن آن و همچنين درد چشم مي كند، توسط متخصصان گياه شناسي به خوبي شناخته شده است.
ساقه گل گندم درد سوزش ناشي از پارگي و بريدگي ها را التيام مي دهد. بهتر است قسمت انتهايي ساقه آن را اطراف نواحي آسيب ديده بماليد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.